Tuesday, December 2, 2008

Dakwaan orang luar rampas tanah
100 pemilik tanah minta kerajaan campur tangan

KENINGAU - Kira-kira 100 pemilik tanah di sini mahu kerajaan campur tangan dalam menyelesaikan kes orang luar merampas tanah milik mereka, di mana mereka mendakwa sudah membuat laporan polis pada 2006.
.
Mereka mendakwa 'orang luar' ini langsung tidak menghiraukan papan tanda larangan masuk yang dipasang oleh pihak polis di tanah mereka yang ditanam dengan kelapa sawit yang sudah dituai.
.
Dalam satu sidang media Isnin, Pengerusi JKKK Kampung Biah, Aris Kasiwat, mantan Ketua Kampung, Ambuna Lawas dan Ketua Keselamatan, Alicius Angkakan berkata, mereka berharap polis akan menyiasat perkara itu.
.
Ambuna mendakwa kerajaan telah mengklasifikasikan tanah itu untuk penduduk kampung di Pensiangan, Pagalungan dan Nabawan pada tahun 1966 dengan tujuan membolehkan rakyat menikmati tanah sendiri.
.
Tanah seluas 4,000 hektar dibahagikan menjadi 800 lot tetapi hanya 200 lot yang dibangunkan sementara 200 lot lagi untuk kegunaan anak-anak mereka nanti.
.
Bagaimanapun, pada 16 Jun 2006, beberapa lelaki datang dan 'merampas' lot-lot yang kosong.
.
Penduduk kampung cuba menghalang orang-orang luar ini yang mengupah orang asing untuk membersihkan tanah itu.
.
Merka turut membuat laporan polis dengan harapan pihak polis akan mengambil tindakan tetapi sehingga kini tidak ada langkah yang diambil kecuali pemasangan papan tanda larangan itu.
.
Alicius berkata, jika kerajaan tidak mahu menyelesaikan masalah itu, penduduk kampung akan mengambil tindakan sendiri.
.
Sebagai rekod, kerajaan membuka dua skim penempatan bagi penduduk di Pensiangan di Kampung Biah dan juga Skim Nabawan semasa konfrontasi Malaysia-Indonesia.
..
Sebanyak 200 rumah dibina di Biah manakala 400 lagi dibina di bawah Skim Nabawan. Skim penempatan Nabawan kemudiannya dibahagikan kepada empat perkampungan.
.
Kerajaan telah menghulurkan bantuan kepada penduduk untuk menanam padi, koko dan kopi serta penternakan haiwan daripada tahun 1977 sehinggalah 1979.
.
Ambuna berharap, kerajaan akan membantu mereka 'mendapatkan semula' tanah yang telah disediakan untuk mereka.
.
Sumber: Harian Ekspres 2 Disember 2008 (Selasa)
.

No comments: