Friday, January 23, 2009

KURUP CABAR PAIRIN BERDEBAT

KOTA KINABALU: Presiden Parti Bersatu Rakyat Sabah (PBRS) Tan Sri Joseph kururp pada Khamis mencabar Presiden Parti Bersatu Sabah (PBS) Datuk Seri Joseph Pairin Kitingan berdebat tentang pertikaian yang semakin menjadi-jadi antara kedua-dua parti itu.
.
"Saya mahu bersemuka dengan Pairin berdebat tentang apa yang beliau katakan dan apa yang beliau katakan mengenai kenyataan Pairin tentang pencalonan di Pensiangan dan implikasi kenyataan itu, makna 'sejarah warna warni dan berdokumen' serta prestasi Pairin semasa menjadi Ahli Parlimen Pensiangan selama dua penggal," kata Kurup dalam satu kenyataan di sini.
.
Beliau juga membidas Seiuasaha Agung PBS Datuk Radin Malleh, sambil berkata bahawa Radin sepatutnya tidak mencampuri isu yang ditimbulkan Pairin itu.
.
"Saya tidak mahu terlibat dalam perdebatan mengenai perkara itu dalam media dengan Radin kerana ia hanyalah melindungi Presidennya," katanya, sambil menambah, Pairin tidak seharusnya bersembunyi di belakang setiausaha agungnya apabila berhadapan dengan situasi yang ditimbulkan olehnya (Pairin).
.
Pertikaian antara dua pihak itu bermula apabila Pairin dilaporkan berkata, pemilihan calon Barisan Nasional (BN) jika pilihan raya kecil diadakan di Pensiangan tidak seharusnya automatik.
.
Ini katanya, adalah untuk mengelakkan berulangnya keputusan pilihan raya kecil Kuala Terenggani di Pensiangan, sambil menambah, peluang untuk menang akan lebih baik jika penduduk menyukai calon berkenaan.
.
Kenyataan Pairin itu mendapat respon daripada Kurup, yang memenangi kerusi itu tanpa bertanding semasa pilihan raya umum tahun lalu tetapi kemudian diisytiharkan batal dan tidak sah berikutan petisyen pilihan raya oleh calon pembangkang, sambil berkata kenyataan Pairin itu telah memjejaskan jentera pilihan raya kecil Pensiangan.
.
"Mungkin beliau boleh dimaafkan melihat kepada sejarah yang berwarna-warni dan berdokumen bersama BN," Kurup disebut sebagai berkata.
.
Radin turut dalam pertikaian itu membela Pairin, sambil berkata, bahawa Kurup yang tidak tahu bagaimana hendak membaca keadaan politik dan sentimen tempatan di Pensiangan, sambil menambah para pengundi si situ mahu seorang calon dari masyarakat majoriti Murut.
.
Beliau seterusnya berkata, kurup gagal membawa pembangunan apabila dia menjadi ADUN Sook dari 1985 hingga 2008 walaupun pernah memegang jawatan menteri penuh, Menteri Kewangan dan Timbalan Ketua Menteri.
Sumber: Harian Ekspres, 23 Januari 2009

1 comment:

Unknown said...

apa la diaorang politikus ne...riuh macm aym btelur tp tiada sumbangan kpd rkyt..mmg kami urang pensgn mahu calon drp urg murut sndri..dia taw gya hdp,kprln kmi..kami mahu c Bernard Maraat atau andipai..